Kan je de energie niet meer opbrengen om je werk goed uit te voeren? Voel je je vaak prikkelbaar of futloos? Dan bestaat de kans dat je tegen een burn-out aanleunt. Met de Burnout Assessment Tool van de KU Leuven kan je zelf onderzoeken of je risico loopt op een burn-out. Vul de vragen in en ontvang meteen je resultaat. De test duurt maximaal vijf minuutjes.

Hieronder krijg je 23 stellingen. Vink telkens aan hoe vaak je je in de stellingen herkent: nooit, zelden, soms, vaak of altijd.

Hoe werkt de burn-outtest?

De Burnout Assessment Tool meet enkel de klachten van een burn-out. De oorzaken en gevolgen van een burn-out worden niet behandeld. Je krijgt 23 stellingen over verschillende dimensies: uitputting, mentale distantie, cognitieve ontregeling, emotionele ontregeling, psychische spanningsklachten en psychosomatische spanningsklachten. Voor elk antwoord krijg je een score. Die scores worden vertaald in drie risicogebieden:

Groen = geen risico op een burn-out

Oranje = risico op een burn-out

Rood = hoog risico op een burn-out

De test stelt geen diagnose van een burn-out, want daar is het onderzoek van een professional voor nodig. Wel is het een laagdrempelige eerste stap in de goede richting en geeft het een eerste indicatie van het risico op een burn-out. De test werd ontwikkeld door wetenschappers van de KU Leuven.

Citatie: Schaufeli, W.B., De Witte, H. & Desart, S. (2019). Handleiding Burnout Assessment Tool (BAT). KU Leuven, België: Intern rapport

 

De Burnout Assessment Tool wijst op een risico. Wat nu?

Zit je in de oranje zone? Dan ben je er hopelijk op tijd bij om een echte burn-out te voorkomen. Natuurlijk wil je terug je oude zelf worden. De coaches van Dialogisch kunnen je daarbij ondersteunen door samen je stressklachten aan te pakken. Ook nemen ze samen met jou je loopbaan onder de loep. Misschien heb je wel nood aan een andere functie, een andere werkgever of een andere sector?

Zit je in een rode zone? Neem dan zeker contact op met je huisarts. Die kan een diagnose stellen en een behandeling voorschrijven. Stresscoaching of een hartcoherentietraining maakt daar vaak onderdeel van uit.

 

Neem je geluk zelf in handen

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook voor een burn-out. Als je job je energie geeft, je met plezier naar je werk gaat en je de juiste balans vindt tussen werk en privé, is de kans op een burn-out veel kleiner.

Je geluk zelf in handen nemen, daar draait het om. En daar helpen we je graag bij.

Boek een vrijblijvend gesprek