Je herstelt van een burn-out. Dat is spannend, eng en bevrijdend tegelijk. Je voelt het licht aan het einde van de tunnel in jouw richting schijnen en denkt eraan om binnenkort terug aan de slag te gaan. Maar hoe ga je opnieuw aan het werk na een burn-out? Want wat als je hervalt? En hoe gaan je baas en collega’s reageren op je terugkeer? Of ga je je nieuwe job wel kunnen? Die vragen zijn normaal, maar hoeven je niet tegen te houden om vol goede moed terug aan de slag te gaan. Daarom geven we je tips én zelfvertrouwen voor een succesvolle re-integratie na een burn-out.

Eerst even een misverstand de wereld uithelpen. Je hoeft geen maanden of jaren thuis te zitten om je burn-out te overwinnen. Natuurlijk heb je rust nodig, zeker in het begin, maar na enkele maanden heeft het geen zin meer om altijd in je zetel te blijven liggen. Dat heb je goed gelezen: werken ís ook genezen. En dat hebben we niet zomaar verzonnen. Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven en directeur onderzoek bij IDEWE, schreef er een boek over: ‘Werken is genezen’. Wacht je te lang voor je aan de slag gaat, dan ontstaat er een nieuw evenwicht tussen werk en privé dat moeilijk te doorbreken valt. Je begint dus best na twee maanden burn-outherstel met vooruitkijken en re-integratieplannen maken.

Dat maandenlang in je zetel blijven liggen goed is voor een burn-out is trouwens niet het enige misverstand. Daarom maakten we een lijstje met de grootste misvattingen over burn-out.

Ontdek meer misverstanden over burn-out

 

Maar dus: hoe ga je aan de slag met je re-integratieplan? We hebben de weg naar succes opgedeeld in zes stappen.

Stap 1: maak werk van je herstel

Zoals je daarnet hebt gelezen, is genezen óók werken. Werken bij je huidige baan of ergens anders, maar eerst vooral werken aan jezelf. Om goed te re-integreren op de werkvloer moet je uitzoeken wat aanleiding van je burn-out was. En om te kijken wat jou écht gelukkig maakt, in je job en daarbuiten. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je gewoon weer overspannen raakt en uitvalt. Zoek daarom naar antwoorden op de volgende vragen:

Wat heeft je zover gekregen om in die burn-out te belanden? Hoe kan je die oorzaken en valkuilen aanpakken? Maar ook: waar krijg je energie van? Wat doe je graag? En wat zijn je talenten? Heb je het gevoel dat je genoeg energiegevers toelaat in je leven en dat je je talenten optimaal kan inzetten? Sluit je huidige job wel aan bij je talenten, interesses en energiegevers? Of is er nog werk aan de winkel?

Wil je eerst wat meer lezen over de oorzaken en symptomen van een burn-out? Daar schreven we een volledig artikel over.

Lees alles over burn-out

 

Een extra tip van onze jobcoaches: houd een stressdagboek bij om de oorzaken van je stress te herkennen. Telkens wanneer je stress hebt, schrijf je in je boekje hoe je je op dat moment voelt. Na een tijdje leer je de patronen en situaties herkennen en kan je er beter op reageren. Vind je het moeilijk om de oorzaken van stress te benoemen? Vul dan ons stressbronnenonderzoek in voor meer duidelijkheid.

 

Stap 2: laat je ondersteunen bij je re-integratie

Vind je het een hele opgave om alleen aan je re-integratie te werken? Laat je dan begeleiden door een ervaren loopbaanbegeleider van Dialogisch. Samen met je coach leg je de juiste basis om weer richting de werkvloer te keren zonder in een burn-out te hervallen. Want herval, dat loert makkelijk om de hoek wanneer je niet actief je valkuilen ontwijkt. Je coach helpt je niet alleen om die valkuilen op een rijtje te zetten, maar ook om ze snel te herkennen en er juist mee om te gaan.

Tijdens het traject loopbaanbegeleiding ontvang je de juiste tools, vaardigheden en een vrachtwagen vol praktische tips om tijdens je re-integratie uit te testen. Hoe bewuster je je nieuwe gewoontes uitprobeert, hoe sneller je ze onder de knie zal krijgen. Vergelijk het een beetje met autorijden: je oefent ook eerst op de parking van de supermarkt voor je je op de baan begeeft.

Je leert niet alleen hoe je je oude gewoontes kan veranderen, maar ook welke job, sector of werksituatie jou werkgelukkiger maakt. Misschien is een nieuwe functie een goed idee? Of een ander bedrijf? Of zelfs een hele nieuwe sector? Of misschien kan je je huidige job gewoon wat anders invullen? Je jobcoach begeleidt je om een route uit te stippelen.

Lees meer over loopbaanbegeleiding

 

Stap 3: kies het juiste moment om te re-integreren

Alleen jij kan beslissen wanneer je er 100% klaar voor bent om opnieuw aan het werk te gaan. Maar je hoeft die beslissing niet alleen te nemen. Je huisarts volgt je situatie op de voet en kan goed inschatten of de tijd rijp is voor een eerste stap richting de werkvloer. Ook je loopbaanbegeleider kan je advies geven, op basis van de voorbereidende sessies die jullie al doorlopen hebben.

Hoe je zelf kan inschatten of je er klaar voor bent? Maak een kleine checklist voor jezelf, zoals hieronder:

  • Is je energiepeil weer (bijna) normaal? Slaap je goed? Je hoeft natuurlijk nog niet helemaal de oude te zijn, maar je hebt wel genoeg energie nodig om je werkdag door te komen zonder te knikkebollen.
  • Zijn je fysieke kwaaltjes verdwenen? Of heb je een manier gevonden om ze te voorkomen? Door in beweging te blijven, bijvoorbeeld? Af en toe een wandelingetje maken of je dag starten met yoga kan wonderen doen.
  • Kan je je opnieuw beter concentreren? Lukt het je bijvoorbeeld om je thuis op een taak te focussen? En onthoud je weer beter wat je gelezen hebt in de krant of wat je gehoord hebt tijdens een gesprek?
  • Kan je er weer van genieten om met andere mensen af te spreken? Om je sociaal leven weer op te pakken? Of om – in je werkcontext – met je collega’s aan het koffieapparaat te staan bijpraten?

Kan je op de meeste vragen ‘ja’ antwoorden? Da’s een heel goed teken. Heb je toch nog twijfels? Bespreek ze zeker met je huisarts. En heel belangrijk: luister naar je lichaam.

 

Stap 4: doe het rustig aan en maak duidelijke afspraken

Ga je meteen voltijds aan de slag of eerst even deeltijds? Bekijk samen met je arts, adviserend arts van het ziekenfonds en baas wat de beste keuze is voor jou. Je werkuren en -dagen rustig opbouwen, is meestal een goed idee: je kan opnieuw wennen aan het werkritme en hebt voldoende tijd om uit te rusten. Ook wanneer je ergens anders start of zelfstandige wordt, kan je deeltijds re-integreren. Vraag zeker aan je ziekenfonds wat de regels zijn rond het aantal werkuren voor de vergoeding van je re-integratie.

 Bespreek ook met je werkgever hoe je je takenpakket gaat indelen. Waar kan je mee starten en wat laat je nog even over aan je collega’s? Welke taken neem je liever niet meer op jou, ook op de lange termijn? Zorg er in ieder geval voor dat je workload niet te groot wordt.

 

Stap 5: praat met het hele team

Re-integreren na een tijd van afwezigheid is spannend. Voor jou, maar ook voor je leidinggevende en collega’s. Doe daarom ook niet alsof er niets aan de hand is, maar praat erover. Bespreek jullie verwachtingen en vragen. Geef ook aan waarbij je collega’s je kunnen helpen. Misschien heb je oude gewoontes die je geen kans meer wilt geven – de neiging om overal ‘ja’ op te zeggen, bijvoorbeeld – en kan je de hulp van je team goed gebruiken om je missie te doen slagen.

 

Stap 6: zorg voor jezelf

Deze klinkt misschien logisch, maar we zouden het toch bijna in caps lock willen schrijven: vergeet niet voor jezelf te zorgen! Je burn-out heeft je hopelijk duidelijk gemaakt hoe belangrijk zelfzorg is. Vergeet dat dan ook niet wanneer je weer aan het werk gaat.

  • Neem voldoende pauze. Zo kan je tussendoor je hoofd even leegmaken en werk je efficiënter.
  • Ga op tijd slapen. Alleen zo word je ’s morgens fris en fruitig wakker. Helemaal klaar voor een nieuwe dag.
  • Plan actief tijd in voor ontspanning. Zet het desnoods in grote letters in je agenda. Doe iets waar je van oplaadt, of dat nu een ontspannende saunasessie is of een hyperactieve tennistraining. Als je achteraf maar bruist van de energie.
  • Geef het aan als iets je dwars zit of als het even niet meer gaat. Je mag je soms even minder goed voelen, dat is helemaal normaal. Je werkgever of collega’s kunnen dat alleen niet altijd zien of aanvoelen.
  • Houd ook je huisarts en jobcoach op de hoogte. Zij kunnen je tips geven om nog beter voor jezelf te zorgen, thuis en op het werk.
  • Cut yourself some slack: geef jezelf de ruimte om fouten te maken, om terug in je oude patronen te hervallen, om het even allemaal niet meer te weten. Re-integreren is een proces van vallen en opstaan. Maar alles komt goed, zolang je maar geduldig bent en actief aan je re-integratie werkt.

 

Klaar om te re-integreren?

Denk je na het lezen van deze tips: “Komaan, we gaan ervoor.”, maar zit je nog met vragen? Of wil je eerst alle mogelijkheden verkennen om je loopbaan een tweede leven te geven? We beantwoorden al je vragen over re-integratie bij burn-out met veel plezier. En we bouwen graag mee aan jouw loopbaan 2.0.

Boek een gratis kennismakingsgesprek

Comments are closed.